söndag 15 november 2009

Fikabröd



När C fick se lussekatten så sa hon: Vad i allsin dar!

Idag har jag gjort ett försök till att sy lite fikabröd. Det blev först en lussekatt och sedan en dammsugare och medans jag fick vänta på att datorn med installerat bildredigeringsprogram skulle bli ledig så sydde jag ett par dammsugare till :) De var ju rätt så lätta att få ihop.



Lussekatten var lite trixigare i och med att den måste rullas och sedan sys fast. Dammsugarna klippte jag först ut dubbelt så stora men då skulle de ha blivit gigantiska, så jag delade dem och den här storleken är ganska lik en ätbar dammsugares storlek. Även lussekatten har en normalstor lussekatts storlek. Alltihop klippt på fri hand efter ögonmått. Det här är också ett bra sätt att göra slut på lite små velourbitar som jag inte kan med att slänga och som blir liggandes. Så även det här inlägget hamnar under Använd-det-du-har-utmaningen. Tygerna är brun velour från A&H, grön velour från Stoff och stil (den lite konstiga limefärgade med drag åt gult) och gul velour från MG tyg.



Det har även blivit en haklapp i helgen. Samma modell som den här, egenritat mönster. Tänkte sy upp ett gäng haklappar och även en drös med kaffebröd. Jag har fått plats på en julmarknad så jag måste ju ha "lite" att ha med mig. Vet inte vad som brukar vara gångbart på marknader och det här är ju en julmarknad så jag måste kanske satsa på lite mer juliga saker?

Idag har C varit helvild och hoppat från stolar och sängar och inte har det märkts att hon i går förmiddag inte kunde stå på benen.

10 kommentarer:

LillaBarn sa...

Vilken bra idé!! Såna skulle jag sy åt Jade, om det bara hade funnits velour här. grrrrrrrrr....
Fin haklapp!!

Mockolini sa...

Härliga, dom ser riktigt ätbara ut ;)

Palven sa...

Smaskiga :o)

Karin sa...

Mums, jag kommer och fikar!!

Fru Ylva sa...

Jättefina fikabröd! MUMS!

Alla kan sy sa...

Tror både haklappar och kakor är gångbart på en julmarknad. Lycka till!

h/saltaste bönan sa...

Vilka fina! Smart att sy dem. Jag har virkat dammsugare, men det här borde gå snabbare (ska massproducera "mat" till systersonens kök som julklapp och då är ju tyg mer effektivt).

KRUMELEJ sa...

Mmmm, de ser smaskiga ut :).Vilken jättebra idé.

AnKa sa...

Mmm, mumsiga!
Och haklappen var också fin.

Anonymous sa...

Tack så mycket för de fina haklapparna.
Tvillingarna älskar de.
Kollade lite på din sida idag.
Du är jätte duktig.
Kram Kristina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...