söndag 17 januari 2010

Idag...

Här kommer ett inlägg fritt från sömnad och annat pyssel, om man inte kan räkna bakning till pyssel förstås! Idag gick vi ner till dammen som ligger i närheten av där vi bor. Jag trodde att den var helt frusen och att det inte skulle finnas en and så långt ögat kunde se. Men där hade jag fel! Det var många fler änder än vad det brukar vara. Och vi som inte hade med oss något bröd!


Alla änderna sprang mot C där hon satt i pulkan. Här kastar hon sig ur den. -Dumma ankor!


Men skräcken gick över rätt fort och sedan var det som det brukar vara igen, roligt att titta på änderna!


Det är plogat på isen så det går att åka skridskor, tyvärr har vi inga i rätt storlek men det går att åka ändå!


En trött C i pulkan på väg hem. Det är äldsta dottern som har fotograferat, hon fick en systemkamera när hon fyllde år i höstas, och håller fortfarande på att lära sig den. Men övning ger färdighet och jag tycker att hon har blivit riktigt duktig nu!

Efter maten blev det bullbak! Jag fick improvisera lite vad gäller bakningen. Sockret var så gott som slut och så även äggen! Basvaror som jag helt har missat att handla hem. Sockret räckte nästan till själva degen men till fyllningen var det slut så jag tog farinsocker istället. Och eftersom jag inte hade några ägg så kunde jag ju inte pensla bullarna och då fastnade inte pärlsockret så bra. Florsocker hade jag så det fick bli glasyr på bullarna istället. Det blev jättebra så här också!

Ja, jag fick faktiskt färdigsytt några alster igår kväll, hela tre plagg! Bilder kommer senare, eventuellt imorgon.

Ha det bra!

3 kommentarer:

Mia sa...

Härliga vinterbilder. Det är underligt med änder vi har också en dam som vi iblan går förbi och det räcker med att de ser oss även utan mat och de närmar sig direkt. De är som de förstår att det brukar komma mat från långa folket med två ben.
Lite mysigt är det ialla fall för de är så ofarliga.

Anna sa...

Mysigt med utflykt och gott med bullar :-) Jag brukar använda florsocker som fyllning i bullar och även blanda i lite vaniljsocker. Funkar kanon. Till mössorna. Ja, det funkar bra att sy två rektanglar och vika in. Jag har fodrat med fleece så för mig blev det ju fyra rektanglar, men principen är ju densamma. I originalmönstret har de bara vikt in en liten kant (antar för att täcka öronen),men jag har fodrat dem hela vägen upp.

OggatoJ sa...

Härliga bilder! Vi är för övrigt insöade i dag så jag får väl hoppa ut genom fönstret och skotta.. Var har ni köpt den röda overallen? Jag tycker den är jättefin och ser så skön och bekväm ut.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...