onsdag 19 januari 2011

Virkat i helgen

Här är ett inlägg med vad jag virkade i helgen. Jag googlade runt lite efter olika virkmönster, bl a mönster på mormorsrutor. Jag hittade beskrivningar på mormorsrutor men när jag försökte mig på det så kändes det lite för avancerat för mig. På en av sidorna hittade jag några andra roliga mönster. Bl a mönster till de här hattarna. Här finns mönstret. Nu kommer garnet jag fick av Marie (Alla kan sy) i somras till användning. Jättebra att ha lite olika garner att provvirka med.


Jag gjorde ett par stycken när jag ändå höll på.


Passar till barbiedockorna.


 Jag hittade även beskrivning till ett virkat mobilfodral som jag ju var tvungen att testa. Mönstret är från samma sida som hattarna. Det finns här


Och sist ut i söndags blev det en virkad julstrumpa. Kanske inte så juliga färger men julen är ju ändå över och jag tog det garnet som passade min virknål och som jag ändå hade framme :)


Mönstret finns med i en jultidning. Jag förstår inte riktigt det sista i beskrivningen, "virka fm med nedtag om föregående v."? 


Virkbeskrivningar kan vara väldigt kryptiska tycker jag :/

11 kommentarer:

Camilla/NÅNI by Smillas design sa...

Mitt enda tips är Youtube!! Perfekt att lära sig virka, bara stoppa filmen när man behöver. Det finns jättebra beskrivningar där på allt!

Vad mycket fint du hunnit producera i helgen.

AttenKattenNoa sa...

Vilket fint mobilfodral! Snyggt virkat, kul att du nämner mormorsrutor, det är nästan det enda jag kan virka, haha! Allt annat blir lite vingligt (och feligt)

Gittan sa...

å vad kul å se hattarna! sånna brukade min mormor virka och fylla med vadd och klistra på en magnet och ha på kylskåpet! :)

Åsa Tidqvist sa...

åh barbie-hattarna var väl för söta! jo, beskrivningar över huvudtaget tycker jag kan vara rätt så svåra att förstå sig på ibland.

Palven sa...

Vad du är duktig!
Jag känner mig som ett hopplöst fall när det gäller virkning. Jag kanske kan få gå en intensiv kurs hos dig nästa gång jag är i Göteborg ;o)

Ealina (humnum) sa...

Oho! Nu är du ju igång ordentligt! Kul att hinna med så många olika saker under en helg :) Här är det just helgerna jag inte hinner någonting alls på..

Louise sa...

Hej! Vad fina de blev. Kul att se bilder.

Miiaoo sa...

Så fina saker det har tillverkats sen jag kikade in sist( ett bra tag sen då jag haft bloggtorka.. ;o))

Gillar särskilt den rosablommiga tunikan!! Ursöt! Å den lilla julstrumpan blev jag impad av! Fattar själv inte så mkt av virkbeskrivningar tyvärr...

Rumpetuss sa...

Söta saker du virkat!! "Virka fm med nedtag om föregående v" betyder att du ska virka fasta maskor med nedtag om föregående varv!! Superfin strumpa även om du inte förstod det sista!!

Pyssellycka sa...

Jättefint virkpyssel! Lagom stora projekt!

Alla kan sy sa...

Nu har du fått smak på virkning! Visst är det roligt?! Kommer man bara över den första tröskeln, så är det inte svårt alls :) Kul att se att garnerna kommer till användning. Hattarna är jättefina.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...