fredag 18 februari 2011

Mormorsrutor och skickade PIF

Nu har jag lyckats få ihop några mormorsrutor. Kul att äntligen fatta hur de ska göras. Jag gjorde bara tre stycken som test. Jag har inte så mycket garn hemma och vet inte heller hur mycket garn som behövs till en filt. Måste kolla upp det först. Jag har alltså tänkt att virka filten i andra färger men tycker det här blev rätt läckert, lite karmelligt över sig :) En ruta tog ungefär en kvart för mig att göra och det krävs ju rätt många rutor till en filt så, ja, det lär ju ta några timmar/veckor??? Hur  många varv brukar det vara på en mormorsruta? Här är det bara tre varv, så de är ganska små.


Under veckan har jag lyckats få iväg mina försenade PIF-presenter. Satte upp mig för en PIF i början på förra året där jag lovade att skicka iväg tre PIF:ar. Nu har jag skickat mina och hoppas att det dyker upp något hos mig också.

Det jag har skickat är ett halsband, en börs och lite virkat. Två vet jag har kommit fram men den tredje har jag inte hört om den har kommit fram ännu, den borde ha gjort det så jag visar den också :)


Ett halsband, som är bloggat om här. Är det någon som känner igen rosen? Bilden är ur den nya Stoff och Stil-katalogen.


Jag har även lyckats sy en fodrad börs. Den är skickad hit. Manchestertyg från ett par gamla byxor och äppeltyg från Stoff och stil. Eget mönster.


Börsen är fodrad med äppeltyg, både inuti och i fickan. Tycker den blev så fin så jag måste sy en till mig själv också, men har ingen riktigt bra dragkedja hemma för tillfället.


Och så blev det en virkad morot, tanken med den är att den ska fungera som skallra, det ligger en bjällra insydd i en liten tygpåse inne i vadden. Två små prinsessbakelser fick åka med i paketet också. Den här PIF:en vet jag inte om den har hunnit fram men jag chansar och visar det ändå. Hit är det skickat. Moroten är virkad efter Mia Bengtssons morotsmönster men jag har gjort den något längre och annan blast. Prinsessbakelserna är virkade efter eget mönster.

Önskar alla en bra helg!

Påminner om min utlottning också, den avslutas på lördag. Man kan vinna sådana här små prinsessbakelser som finns på bild här ovanför :)

5 kommentarer:

lilla hjärtat sa...

Så fina PIF:ar. Trevlig helg!!

Miiaoo sa...

Knasfina saker! Fullkomligt älskar halsbandet och jag såg det hos mottagaren också. =o)

Aleisa sa...

Åh så fina, jag ska envisa mig i det!

ikketikketheo sa...

Fina färger på rutorna tycker jag, kunde bli en fin filt. 4 varv ska det nog minst vara på en ruta. Men det är upp till en själv, jag föredrar lite större rutor, 5-6 varv kanske. Men min sista filt var på rutor med 12 varv så det så..

ikketikketheo sa...

http://attic24.typepad.com/weblog/granny-stripe.html
för filten och "ramen" jag virkade runt omkring var http://attic24.typepad.com/weblog/bobbleshell-edging.html.
Älskar Lucy´s tutorials, jag tycker dom är lätta att fälja. Även för nybörjare.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...