söndag 13 mars 2011

Går sakta men säkert framåt

Förra helgen, när C var dålig var jag och de två äldsta barnen hos min mormor och hälsade på. Jag fick då med mig några nystan lingarn hem. Från så långt jag kommer ihåg så har min mormor suttit och virkat dukar. Hon tycker det är kul att jag har börjat lära mig virka och blev imponerad av mina virkade miniprinsesstårtor! :) Hon som kan läsa och förstå vilket invecklat virkmönster som helst.


I alla fall fick jag några nystan lingarn av henne som hon tyckte jag skulle virka dukar av. Virkade dukar är inte riktigt min stil så jag tänkte att vad kan man göra av lingarn förutom virka dukar. Kanske en disktrasa? Så jag började googla runt på jakt efter en beskrivning. Här hos Drutten hittade jag bilder på några olika modeller. Jag föll för den vågiga och följde beskrivningen hos Stickig.


Jag är inte helt säker på om det här garnet är enbart lin eller om det är uppblandat med bomull men jag ska virka färdigt disktrasan, har ungefär hälften kvar, och får väl se sedan efter ett tags användning om den kommer fungera för ändamålet. Men hjälp vad det går långsamt att virka med det här garnet, så tunt, virkar med virknål 2. Men som sagt bara hälften kvar nu.

5 kommentarer:

Camilla/NÅNI by Smillas design sa...

Wow, vågorna är land det snyggaste virkmönster jag vet! (Jag är så avis för jag har inte vågat virka vågor än, har problem att följa mönster) Vilka snygga färger med!

Helena sa...

Tack Camilla :) Det var inte så svårt och storlek disktrasa har man ju en chans att bli klar med. Det är ju värre om man tänker sig att virka en filt!

Madeleine sa...

Färgerna är underbara! :D Ser härligt ut!

Åsa Tidqvist sa...

färgerna ihop var bara så fina!
**lustigt nog var bokstäverna nedan jag skulle fylla i: dish
;)**

LustigLinda sa...

Hej, vad roligt att du vill vara med i min utlottning!

Det där med att virka så smått skulle jag aldrig ha tålamod till... Funkar det bra med virkade disktrasor förresten? Jag har aldrig provat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...