torsdag 30 augusti 2012

Virkad ugglemössa och virkade glasunderlägg

Jag ligger efter med bloggandet, de här har jag redan visat upp på FB men nu har jag lyckats lägga in alla bilder från kameran och fått lite tid att sätta mig vid datorn.


En virkad ugglemössa blev klar för några veckor sedan. Den skulle passa en nyfödd men jag hade nog aningens för tunt garn för den passar inte ens C:s Baby Born docka, så en mindre docka fick modella här. 


Söt modell. Beskrivningen (på engelska) finns här. Jag har inte följt beskrivningen till punkt och pricka utan freestylat lite (som vanligt). Det finns ju även en beskrivning här hos Kungen och Majkis, för den som vill ha beskrivningen på svenska. 

Några glasunderlägg har jag virkat också. 


En lördag för några veckor sedan, satt jag och virkade maniskt på de här glasunderläggen. Fick tips på dessa i en virkgrupp på FB och ville prova. Originalmönstret är från 1893. Här är den engelska originalbeskrivningen. 


Svensk översättning finns här och här finns en med jättebra bilder. 


De var riktigt roliga att virka. Ska ta och göra några till har jag tänkt. 


De är virkade i Stoff och Stils bomullsgarn, Heavy cotton med virknål 4 eller ev 3,5, minnet är kort, det har ju gått några veckor sedan jag virkade dessa. 

Nästa inlägg lovar jag ska innehålla lite sytt :) 


5 kommentarer:

Fangoria sa...

Vilken himla läcker mössa! =)

Åsa Tidqvist sa...

det var länge sen jag virkade...vilken sanslöst söt ugglemössa du gjort! underbar!

ansipansan sa...

Supersöt mössa!! :-)

Alice BraLLan sa...

De där mössorna var ju helt underbara!

pysselbacken.blogspot.se sa...

Så jättesöt mössa!!! Kram Monica

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...